Základom Pohodomeru je anonymný dotazník. "Škola dostane svoje
výsledky v podobe prehľadných grafov za každú triedu, ročník, stupeň a
za celý učiteľský zbor. Dostane tak možnosť posúdiť, v čom má svoje
silné stránky a kde má naopak rezervy. Na základe toho sa môže
rozhodnúť, ktoré aktivity treba podporiť a rozvíjať, prípadne presne
lokalizovať a včas zasiahnuť, ak sa niekde objaví zhoršený či alarmujúci
stav," povedala manažérka projektu Diana Majdáková z Ligy za
duševné zdravie SR. Opatrenia by školy nemali odkladať, z dotazníkov
vyplýva, že 753 detí cíti nízku úroveň duševnej pohody.
Alarmujúce podľa Ligy za duševné zdravie SR je aj zistenie, že školáci sa cítia nevypočutí. Hnevá ich, že ich "hlas nemá žiadnu váhu, pritom zo štatistík vyplýva, že až 2708 detí si dokáže urobiť na veci vlastný názor". "V
škole sa odohráva väčšina života detí. Práve tam majú príležitosť
naučiť sa, že je dobré byť aktívny a zaujímať sa o dianie okolo seba.
Tak sa z detí stávajú sebavedomí a zodpovední ľudia," uviedla Majdáková.
Pohodomer sa zameriaval aj na pedagógov. Mnohí sa cítia preťažení
povinnosťami a administratívou. Až 47 percent pociťuje pracovnú záťaž a
nevie pracovať so stresom, z nich 20 percent pociťuje nízku úroveň
duševnej pohody. Väčšina sa zhoduje, že v škole nemajú usmernenie alebo
plán duševného zdravia, ktorý zahŕňa aj zamestnancov. Často nevedia, ako
postupovať smerom k deťom. Až 23 percentám pedagógov chýba dostatočné
povedomie o širokej škále duševných problémov a porúch, schopnosť
identifikovať príznaky duševných problémov u žiakov chýba deviatim
percentám učiteľom.
Pre školy, ktoré sú členmi Koalície škôl za duševné zdravie, poskytuje Liga za duševné zdravie SR tieto merania zadarmo.